Allemansrätten

SPP Allemansrätten


Bakrund

SPP är ett av Sveriges ledande bolag inom hållbart sparande. SPP har varit del av statens pensionsbolag.  Varumärket har inte haft någon tydlig koppling till hållbarhet och är otydligt profilerat.

 

Uppdrag

Att visa att SPP verkligen bryr sig om hållbarhet och har en långsiktighet gällande klimat och hälsa. Att därmed stärka det ganska anonyma varumärket mot en bred målgrupp.

 

 

Idé

Att genom ett koncept kring hållbarhet och långsiktighet berätta att SPP bryr sig om dessa värden.

 

Att lyfta upp och hylla allemansrätten berättar att miljö och långsiktighet är viktigt och att SPP bryr sig. Allemansrätten uppmanar till att värna om och vara rädd om naturen. Inte störa och inte förstöra är mottot.


När du nyttjar naturen ska du vara aktsam. Ju fler som tar del av allemansrätten genom att ta sig ut i naturen ökar folkhälsan, då det är fastslaget att vistelse i naturen är bra för hälsan långsiktigt. Att värna om och vara rädd om något är just vad hållbarhet och långsiktighet står för. 


Att inte skräpa ner eller förstöra är viktigt oavsett om du är en individ som rör dig i naturen eller ett företag som investerar i olika branscher.


Konceptet fokuserade på lokala smultronställen och influencers. Att påverka lokalt skapar såklart en större närhet och når djupare med sin påverkan. Konceptet är skalbart och nationellt. Att jobba med kändisar som pratar om sin egen kärlek till favoritplatsen, med lokala musikproducenter och artister skapar en större vilja att dela en buzz lokalt.

 

Genomförande

Vi genomförde ett publikt event i Visby när det är som mest folk på plats under Almedalsveckan. Här bjöds på en gratislunch av lokala råvaror ihop med en Eko-gård på Gotland. Maträtten fick såklart namnet Allemansrätten. Lunchen bjöds ut publikt i en av de mest trafikerade lokalerna i Visby. Under eventet bjöds även på livemusik av lokal artist och ingen personlig inbjudan behövdes alltså.

 

Inför sommaren och specifikt inför Almedalsveckan släpptes även två filmer kring Allemansrätten med SPP som avsändare. Filmerna producerades med två lokala influencers, en lokal musikproducent och lokal artist. Filmerna bygger på de två personernas relation till Allemansrätten/Naturen i deras jobb och på deras fritid.

 

Genom pressrelease kring eventet i Almedalen samt Genom köpt och förtjänad media och ihop med Gotlandsbolaget spreds sommarfilmerna från vår populäraste svenska turist-ö, kring vår käraste av rättighet.

Hello world