Allemansrätten

SPP Allemansrätten


Att stärka ett varumärke och knyta det till hållbarhet



SPP Allemansrätten


Bakgrund

SPP är ett av Sveriges ledande bolag inom hållbart sparande. Varumärket har inte haft någon tydlig koppling till hållbarhet och är otydligt profilerat.

 

Uppdrag

Att förstärka SPP:s varumärkesidentitet kring hållbarhet, miljö och hälsa mot en bred målgrupp.

  

Idé 

Allemansrätten uppmanar oss att värna om naturen. Inte störa och inte förstöra är mottot.  

Att värna och vara rädd om något är just vad hållbarhet och långsiktighet är. 


Konceptet fokuserade på lokala smultronställen och lokala influencers. Att påverka lokalt skapar en större närhet och når djupare. Att jobba med lokala kändisar, musikproducenter och artister skapar en större vilja att dela en buzz. Konceptet är skalbart och nationellt.

 

Genomförande


Film

Inför sommaren och specifikt inför Almedalsveckan släpptes två filmer kring Allemansrätten med SPP som avsändare. Filmerna producerades med två lokala influencers, en lokal musikproducent och lokal artist. Filmerna bygger på de två personernas relation till Allemansrätten/Naturen i deras jobb och på deras fritid.


Live

Ett publikt event kring samma tema genomfördes i Visby under Almedalsveckan. Här bjöds på en gratislunch av lokala råvaror ihop med en prisbelönt Eko-gård på Gotland. Maträtten fick såklart namnet Allemansrätten. Lunchen bjöds ut publikt i en av de mest trafikerade lokalerna i Visby. Under eventet bjöds även på livemusik av vår lokala artist med närvaro av våra lokala influencers. Eventet var öppet för alla (koppling till allemansrätten).

 

Spridning

Genom pressrelease kring eventet i Almedalen samt Genom köpt och förtjänad media samt ihop med Gotlandsbolaget och våra influencers, musiker och producenter, spreds sommarfilmerna från vår populäraste svenska turist-ö, kring vår käraste av rättighet. 

Hello world